Harm Peter Smilde Helden van Toen Recensie ★★★

Over de beginjaren van de Nederlandse rock-‘n-roll en de Tielman Brothers in het bijzonder was voordat het boek van Harm Peter Smilde – Helden van Toen nog relatief weinig geschreven. En wat er geschreven is, berustte regelmatig op vooroordelen en aannames. Gelukkig is daar nu verandering in gekomen met dit goed gedocumenteerde en prima muziekboek. In tegenstelling tot een aantal van zijn voorgangers, is Harm Peter Smilde vooral zelf op onderzoek gegaan. En was nodig omdat vooral Andy Tielman nogal de neiging heeft gehad om zijn eigen waarheid voor een deel te fantaseren.

Helden van toen is een mooi monument voor de pioniers van de Nederlandse rock-‘n-roll
Het verhaal van de Tielman Brothers is de rode draad van het boek waarin verhaalt wordt over de beginjaren van de rock-‘n-roll in Nederland. Tot 1960 toen de Tielman Brothers voor het eerst een verplettend optreden verzorgden in het tv-programma De Weekendshow was de Nederlandse muziekscene doordrongen van conservatisme. Op de jonge George Kooymans (Golden Earring), Robbie van Leeuwen (Shoking Blue) en anderen maakte dit optreden een onuitwisbare indruk en was eigenlijk begin van het ontstaan van volwassen popmuziek in Nederland. Vreemd genoeg hadden de Tielman Brothers in Nederland slechts beperkt succes. Weliswaar scoorden ze een aantal kleine hitjes. Maar echt succes oogsten ze met hun optredens in Duitsland waar ze in het begin van de jaren zestig van de vorige eeuw speelden voor duizenden enthousiaste muziekliefhebbers. Met de opkomst van de Nederbeats en de Engelse supergroepen als de Beatles, Rolling Stones en the Kinks was het als snel gedaan met de populariteit van de zogenaamde Indorock. Een term die volgens Harm Peter Smilde eigenlijk licht discriminerend van aard was omdat er gewoon rock-‘n-roll werd gespeeld. Alleen was het percentage muzikanten van Indonesische afkomst in de vroege Nederlandse rock-‘n-roll hoog. Midden jaren zestig was het eigenlijk gedaan met het grootste succes van de Tielman Brothers alhoewel een aantal van en hen , met name Andy Tielman tot vlak voor zijn dood op 10 november 2011, toen hij op 75-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker overleed, muziek bleven maken. Harm Peter Smilde heeft met recht een klein monumentje opgericht voor deze pioniers van de Nederlandse rock-‘n-roll. En dat was nodig om dat inmiddels alle Tielman Broethers overleden zijn, de laatste Reggy, overleed in 2014. Harm Peter Smilde Helden van Toen is gewaardeerd met ★★★ (zeer goed).

Recensie door Theo Jordaan

HARM PETER SMILDE – HELDEN VAN TOEN
The Tielman Brothers en de Nederlandse rock-‘n-roll 1957-1967
– Titel: Helden van toen
– Schrijver: Harm Peter Smilde ♂ (Nederland)
– Soort boek: muziekbiografie, muziekboek
– Uitgever: Uitgeverij S.W.P.
– Verschenen: 28 september 2017
– Omvang: 424 pagina’s
– Uitgave: Paperback
– Prijs: € 19,95
– Waardering: ★★★ (zeer goed)
…Meer Informatie en Bestellen >

Flaptekst Harm Peter Smilde Helden van Toen
De broers Reggy, Ponthon, Andy en Loulou Tielman zijn de ongekroonde pioniers van de Nederlandse pop- en rockmuziek. In de jaren vijftig van de vorige eeuw komen zij met hun versie van de revolutionaire rock-‘n-roll van Indonesië naar Nederland. Ze hebben overal lak aan en stappen gewoon met hun gitaar en drie akkoorden het podium op. Voor de lol, voor het geld en voor de meisjes. Helden van toen neemt je mee in hun verhaal, naar hun tijd. Naar een Nederland dat maatschappelijk en cultureel op de helling staat. Naar de rauwe randen van de rock-‘n-roll-clubs in Duitsland waar The Tielman Brothers vooral optreden. Naar die helden van toen die een ereplaats verdienen in onze muziekgeschiedenis van nu.

Bijpassende Boeken en Informatie
Nieuwe Muziekboeken Overzicht >