Nieuwe Muziekboeken Recensie Tips Informatie

Nieuwe Muziekboeken Recensie Tips Informatie Hier vind je een overzicht van recent verschenen en nieuwe muziekboeken die de moeite van het lezen waard zijn. Deze nieuwe boeken die muziek als centraal thema hebben kunnen zowel non-fictie als fictie zijn.

Nieuwe Muziekboeken Tips en Informatie

Dus zowel biografieën, essays als (reis)verhalen en romans worden in het overzicht opgenomen. De nieuwe muziekboeken die zijn opgenomen zijn volgens de redactie van MuzikaleOntdekkingen.nl de moeite van het lezen waard.

Nieuwe Muziekboeken 2017

Overzicht nieuwe muziekboeken 2017 recensie tips informatie en inhoud.

Peter Bruyn The Velvet Underground en Nico Recensie BoekThe Velvet Underground & Nico. De plaat die rock volwassen maakte

• Soort boek: muziekmonografie, muziekboek
  • Schrijver: Peter Bruyn
  • Uitgever: In de Knipscheer
  • Verschenen: 12 maart 2017
  • Omvang: 328 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Prijs: € 19,50
  • Recensie boek: Inmiddels 50 jaar geleden, om precies te zijn op 12 maart 1967 kwam het legendarische en zeer invloedrijke album The Velvet Underground & Nico uit. Een mooi moment om een boek uit te brengen over deze bijzondere LP. Peter Bruyn heeft deze op een uitstekende wijze geklaard. De plaat die rock volwassen maakte is een zeer lezenswaardig en uitputtend boek geworden. Misschien wel het definitieve boek over dit klassieke album…lees verder >
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend) Theo Jordaan
  • …Meer Informatie en Bestellen >

Ray Connolly Elvis Een eenzaam leven Recensie BiografieElvis. Een eenzaam leven

• Schrijver: Ray Connolly ♂ (Engeland)
  • Soort boek: biografie
  • Origineel: Being Elvis (november 2016)
  • Nederlandse vertaling: Erik de Vries
  • Uitgever: Thomas Rap
  • Verschenen: 1 juni 2017
  • Omvang: 456 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Prijs: € 24,99 / € 14,99
  • Recensie boekOp 16 augustus 2017 is het al weer veertig jaar geleden dan muziek legende Elvis Presley op slechts 42 jarige leeftijd overleed op zijn landgoed Graceland. In armoedige omstandigheden geboren, heeft hij een leven geleid in de schijnwerpers en rijkdom. Echter of dit een gelukkig leven was, kun je in hoge mate betwijfelen. Over dit leven is inmiddels een groot aantal biografieën en andere boeken geschreven. En nog steeds verschijnen er met regelmaat nieuwe boeken. De Engelse schrijver Ray Connolly heeft met Elvis. Een eenzaam leven weer een biografie toegevoegd…lees verder >
  • Waardering★★★★★ (zeer goed) Theo Jordaan
  • …Meer Informatie en Bestellen >

Anthony DeCurtis Lou Reed Biografie RecensieLou Reed. De Biografie

• Schrijver: Anthony DeCurtis ♂ (Verenigde Staten)
  • Soort boek: biografie, muziekboek
  • Uitgever: Het Spectrum
  • Verschenen: 8 november 2017
  • Omvang: 528 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Prijs: € 27,50
  • Inhoud boek: Compleet en intiem portret van Lou Reed als kunstenaar en als mens. Auteur Anthony DeCurtis over zijn Lou Reed-biografie: “De gedachte om dit boek te schrijven ontstond kort na Lou’s dood in 2013. Maar ik aarzelde. Het is niet iets wat hij op prijs zou hebben gesteld, en ik zou het, toen hij nog leefde, niet geschreven hebben. In mijn boek wordt Lou niet altijd afgebeeld zoals hij zelf gezien wilde worden. Aspecten van zijn seksleven, zijn drugsgebruik en zijn wreedheid waar hij zich later voor schaamde en die hij het liefst had uitgevlakt, worden tot in detail besproken. Maar dat geldt ook voor zijn gulheid en goedheid, zijn talent, zijn visie en zijn genialiteit. Dus ook al laat dit boek hem niet zien zoals hij gezien wilde worden, ik laat hem zien zoals hij was. En – daar ben ik van overtuigd – zoals Lou zelf wist dat hij was. Het is een compleet en intiem portret van Lou Reed als kunstenaar en als mens, het soort portret dat iemand van zijn klasse verdient.”
  • …Meer Informatie en Bestellen >

Candy Dulfer Sax Candy & Rock N Roll RecensieSax Candy & Rock-‘N-Roll

• Schrijver: Candy Dulfer & Liddie Austin ♀
  • Soort boek: autobiografische verhalen, muziekboek
  • Uitgever: Nijgh & Van Ditmar
  • Verschenen: 13 oktober 2017
  • Omvang: 304 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Prijs: € 21,50
  • Inhoud boek: Candy Dulfer stond op haar vijfde al met een saxofoon in haar handen – misschien niet zo gek als je vader een bekend saxofonist is. Maar daarna ging het wel extreem hard: op haar elfde speelde ze in de band van Rosa King, op haar veertiende had ze haar eerste eigen band, waarmee ze nog voordat ze eindexamen had gedaan al in het voorprogramma van Madonna stond. Sindsdien speelde en speelt ze met muzikale helden als Prince, Van Morrison en David Sanborn, had ze samen met Dave Stewart van The Eurythmics een wereldhit met “Lily was here’ en mag ze zichzelf dankzij haar plaat Saxuality een “Grammy nominated artist’ noemen. Inmiddels is Candy niet alleen een van de bekendste vrouwen in de Nederlandse muziek, maar ook een van de beste saxofonisten ter wereld, in het buitenland nog beroemder dan hier. Ze werkte samen met o.a. Beyoncé, Aretha Franklin, Blondie en Pink Floyd, speelt met haar band over de hele wereld in uitverkochte zalen en op de grootste festivals en scoorde meerdere nummer 1-hits in de VS. In Sax, Candy & rock-‘n-roll vertelt ze openhartig over haar leven en werk: hoe haar ouders ervoor zorgden dat ze niet zoals Amy Winehouse eindigde, over feestjes van Prince met als enige gasten Kim Basinger en zijzelf, over hoe het er écht aan toe gaat on the road, over liefde en vriendschap en hoe het is om als vrouw de baas van de band te zijn.
  • …Meer Informatie en Bestellen >

Bob Dylan Tarantula Recensie Boek 1966Tarantula

• Schrijver: Bob Dylan ♂ (Verenigde Staten)
  • Soort boek: teksten, poëzie
  • Origineel: Tarantula (1966)
  • Nederlandse vertaling: Robbert-Jan Henkes, Eric Bindervoet
  • Uitgever: Nijgh & Van Ditmar
  • Verschenen: 3 oktober 2017
  • Omvang: 192 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Prijs: € 21,50
  • Inhoud boek: Tarantula is ongetwijfeld Dylans vreemdste songtekst. Maar een lied is het: met een flow en een klankrijke beeldtaal en beeldrijke klanktaal en diepgeworteld in de Amerikaanse muziekcultuur. Ook hier toont Dylan zich de omgevallen platenkast zoals we die kennen van zijn Theme Time Radio Hour, het radioprogramma dat hij een tijd lang vulde met muziek van overal en nergens. Ook in Tarantula komen we ze weer tegen: Aretha Franklin, Woody Guthrie, Leadbelly, de Carter Family en vele, vele anderen. Tarantula is een onmisbare schakel in het oeuvre van Nobelprijswinnaar Bob Dylan. Hij schreef eraan van 1964 tot 1966, op het hoogtepunt van zijn roem als surrealistisch popidool en onnavolgbare singer-songwriter, vlak voor zijn beruchte motorongeluk, waarna hij tijdelijk alle werkzaamheden staakte. Toen het boek werd gepubliceerd lag die periode al weer achter hem, maar net als de liedjes van die dagen had het nog niets van de raadselachtige zeggingskracht en ritmische prozamystiek verloren. Voorzien van een uitgebreid notenapparaat, waardoor de dwarsverbanden in deze schat aan Americana zichtbaar worden gemaakt.
  • …Meer Informatie en Bestellen >

Ernst Jansz De Neerkant Recensie Boek en CDDe Neerkant

Kronieken 1970-1980

• Schrijver: Ernst Jansz  (Nederland)
  • Soort boek: autobiografische verhalen, muziekverhalen
  • Uitgever: In de Knipscheer
  • Verschenen: 2 oktober 2017
  • Omvang: 424 pagina’s (met foto’s)
  • Uitgave: Paperback met 2 CD’s
  • Prijs: € 29,50
  • Inhoud boek en CD’s: Na de eerst uitgave van De Overkant in 1985, schrijft Ernst Jansz een jaar later voor zichzelf De witte kamer, een toekomstroman waarin hij zijn eigen geschiedenis, van de jaren zeventig van de twintigste eeuw, optekent als de 75-jarige Estimo Jara in 2024. Nu Ernst Jansz dichter bij de leeftijd van zijn alter ego is gekomen, kan de vraag gesteld worden: is hij nu wie hij toen dacht te zullen zijn? De 23 hoofdstukken van De witte kamer wisselen als spiegels de evenzovele kronieken af die in De Neerkant worden verteld, herinneringen aan de roerige jaren zeventig, de hippietijd, vanaf het aanvankelijke commune-leven met CCC op de Boerderij tot en met de eerste jaren van Doe Maar van 1978 tot 1980…lees verder >
  • …Meer Informatie en Bestellen >

Nina Simone Biografie Alan Light RecensieNina Simone

• Schrijver: Alan Light ♂ (Verenigde Staten)
  • Soort boek: biografie
  • Origineel: What Happened, Miss Simone? (2016)
  • Nederlandse vertaling: Robert Neugarten
  • Verschenen: 15 mei 2017
  • Uitgever: Xander Uitgevers
  • Omvang: 304 pagina’s (met foto’s)
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Prijs: € 19,99 / € 9,99
  • Recensie boek: De Amerikaanse biograaf Alan Light heeft, volgens velen, de definitieve biografie over de Amerikaanse zangeres en burgerrechten activiste Nina Simone geschreven. En nalezing van de Nina Simone biografie is het logisch om het met deze stelling eens te zijn. Eigenlijk was het de bedoeling om aanvullend op de documentaire What’s Happened, Miss Simone van Liz Garbus een aanvullend boekje te schrijven. De hoeveelheid documentatie, interviews en andere informatie was uiteindelijk zo omvangrijk dat het boekje uitgeroeide tot een volwaardige biografie.…lees verder >
  • Waardering: +++++ (uitstekend) Theo Jordaan
  • …Meer Informatie en Bestellen >

Rolling Stones Compleet Boek RecensieRolling Stones Compleet

Het verhaal van de 340 songs

• Schrijver: Philippe Margotin, Jean-Michel Guesdon ♂
  • Soort boek: monografie, Rolling Stones boek
  • Uitgever: WBOOKS
  • Verschenen: 16 oktober 2017
  • Omvang: 752 pagina’s (met afbeeldingen)
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Prijs: € 49,95
  • Recensie boek: Het prachtig uitgeven en vuistdikke Rolling Stones Compleet boek, vertelt het verhaal van 365 nummers die de legendarische Engelse rockband sinds hun begin hebben opgenomen en uitgebracht. Uitgeverij WBOOKS heeft het aangedurfd om dit mooie, zeer rijk geïllustreerde, vuistdikke boek (752 pagina’s) in Nederlandse vertaling uit te brengen. De Franse schrijvers Philippe Margotin en Jean-Michel Guesdon hebben zich vastgebeten in het complete oeuvre van de Rolling Stones. Werkelijk over elk nummer hebben ze een grote hoeveelheid informatie, weetjes en achtergrondverhalen weten op te sporen…lees verder >
  • Waardering★★★★★ (uitmuntend) Theo Jordaan
  • …Meer Informatie en Bestellen >

Lutgard Mutsaers Kaz Lux Rock-adel verplicht RecensieKaz Lux. Rock-adel verplicht

• Schrijver: Lutgard Mutsaers ♂
  • Soort boek: biografie, muziekboek (met CD)
  • Uitgever: In de Knipscheer
  • Verschenen: 14 november 2017
  • Omvang: 164 pagina’s
  • Uitgave: Paperback met CD
  • Prijs: € 25,00
  • Inhoud boek: Kaz Lux (1948) was 19 toen hij op een concours in Utrecht de Personality Prijs won. Anderhalf jaar later brak hij door als frontman van Brainbox (met Jan Akkerman). Zijn ‘Down Man’ verpulverde in één klap het fröbelimago van de nederbeat. De cultstatus wachtte. Dertig jaar later riep Oor hem uit tot Zanger van de Eeuw. Toen sloeg het noodlot toe. Kaz Lux Rock-adel verplicht is het grotendeels onbekende verhaal van de selfmade muzikant die naar de top werd gecatapulteerd, afknapte, en zichzelf opnieuw uitvond als alternatieve singer-songwriter met een omvangrijk maar obscuur oeuvre. Naar aanleiding van het verhaal van Kaz Lux over zijn samenwerking met Jean-Marie Aerts (1951, Zeebrugge), is Lutgard Mutsaers op zoek gegaan naar de opnamen die zijn gemaakt in de ICP-Studios in Brussel en destijds door omstandigheden niet zijn uitgebracht. In 2017 maakten Lux en Aerts samen de selectie van 4 nummers voor de historische bonus-cd bij dit boek: Head Up, Tracks, Don’t Try Her, Comin’. In België is Jean-Marie Aerts vooral bekend als gitarist en producer van T.C. Matic en Arno Hintjens, in Nederland vooral als producer van Urban Dance Squad. In ‘Kaz Lux Rock-adel verplicht’ is een complete discografie opgenomen van alle opnamen van Kaz Lux.
  • …Meer Informatie en Bestellen >

Harm Peter Smilde Helden van Toen RecensieHelden van toen

The Tielman Brothers en de Nederlandse rock-‘n-roll 1957-1967

• Schrijver: Harm Peter Smilde ♂ (Nederland)
  • Soort boek: muziekbiografie, muziekboek
  • Uitgever: Uitgeverij S.W.P.
  • Verschenen: 28 september 2017
  • Omvang: 424 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Prijs: € 19,95
  • Inhoud boek: De broers Reggy, Ponthon, Andy en Loulou Tielman zijn de ongekroonde pioniers van de Nederlandse pop- en rockmuziek. In de jaren vijftig van de vorige eeuw komen zij met hun versie van de revolutionaire rock-‘n-roll van Indonesië naar Nederland. Ze hebben overal lak aan en stappen gewoon met hun gitaar en drie akkoorden het podium op. Voor de lol, voor het geld en voor de meisjes. Helden van toen neemt je mee in hun verhaal, naar hun tijd. Naar een Nederland dat maatschappelijk en cultureel op de helling staat. Naar de rauwe randen van de rock-‘n-roll-clubs in Duitsland waar The Tielman Brothers vooral optreden. Naar die helden van toen die een ereplaats verdienen in onze muziekgeschiedenis van nu.
  • …Meer Informatie en Bestellen >

Golden Earring in 50 Songs Recensie Biografie Maarten Steenmeijer Golden Earring in 50 Songs

Biografie van een band

• Schrijver: Maarten Steenmeijer ♂ (Nederland)
  • Uitgever: Nieuw Amsterdam
  • Verschenen: 29 juni 2017
  • Omvang: 240 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Prijs: € 19,99
  • Recensie boek: Hoogleraar Spaanse Taal en Cultuur Maarten Steenmeijer volgt de legendarische Haagse rockband al jaren en schrijft er regelmatig over. In Golden Earring in 50 Songs beschrijft hij de carrière, successen en mislukking van de band aan de hand van de nummers en albums die in de loop van tientallen decennia zijn uitgebracht. Het idee van een biografie aan de hand van de nummers die Golden Earring heeft uitgebracht is prima. Maar helaas schiet de uitwerking ervan een beetje tekort. Maarten Steenmeijer kan prima schrijven, daar ligt het niet aan...lees verder >
  • Waardering★★★★★ (goed) Theo Jordaan
  • …Meer Informatie en Bestellen >

Roger Steffens Bob Marley Biografie RecensieBob Marley

• Schrijver: Roger Steffens (Verenigde Staten)
  • Soort boek: biografie, muziekboek
  • Origineel: So Much Things to Say: The Oral History of Bob Marley (2017)
  • Uitgever: Xander Uitgevers
  • Verschenen: 1 augustus 2017
  • Omvang:
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Prijs: € 24,99
  • Er zijn al vele biografieën over Bob Marley geschreven, dus wat zou deze nog kunnen toevoegen? En daarbij: we weten toch al zo ongeveer alles over hem? Roger Steffens weet daar toch nog een nieuwe draai aan te geven door ons te laten kijken door de ogen van anderen. De biografie begint met het motto: “Er zijn geen feiten in Jamaica, alleen versies”. Dit gezegde slaat bij uitstek op de wijze waarop dit boek is opgesteld…lees verder >
  • Recensie: ★★★★★ (zeer goed) Annika Brandenburg
  • …Meer Informatie en Bestellen >

Leendert van der Valk Voudou RecensieVoudou

Van New Orleans naar Cotonou op het ritme van de goden

• Schrijver: Leendert van der Valk ♂ (Nederland)
  • Soort boek: muziekboek, reisverhalen
  • Uitgever: Atlas Contact
  • Verschijnt: 13 april 2017
  • Omvang: 368 pagina’s (met afbeeldingen)
  • Uitgave: Paperback
  • Prijs: € 24,99
  • Recensie boek: Als liefhebber van veel ‘zwarte’ Amerikaanse muziek, heb ik mij eigenlijk nooit afgevraagd wat deze verschillende soorten muziek nu bindt. Wat de overeenkomst is tussen ogenschijnlijk behoorlijk verschillende muzikanten. Natuurlijk was mij bekend dat er de van deze muziek voor een belangrijk deel in Afrika lag en door de slaven mee is gekomen naar zowel Noord- als Zuid-Amerika. Maar wat blues, jazz, soul en andere ‘zwarte’ muziek uniek en bijzonder maakt was mij niet echt duidelijk. Tot dat ik Voudou van muziekjournalist en reisboekenschrijver Leendert van der Valk heb gelezen…lees verder >
  • Recensie en oordeel: +++++ (uitmuntend) Theo Jordaan
  • …Meer Informatie en Bestellen >

Biografie Luc De Vos Leon Verdonschot VOSVOS

De biografie van Luc De Vos

• Schrijver: Leon Verdonschot ♂ (Nederland)
  • Uitgever: Lebowski
  • Verschenen: 19 april 2017
  • Omvang: 224 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Prijs: € 19,99 / € 9,99
  • Recensie biografie: Als op 29 november 2014 zanger, schrijver en liedjesmaker Luc De Vos onverwachts overlijdt, raakt Vlaanderen spontaan in rouw. Zelfs VRT nieuwslezeres Marine Tanghe kan haar emoties nauwelijks de baas als zij het treurige nieuws moet voorlezen. Met Luc De Vos de frontman van de band Gorki die vooral in Vlaanderen zeer bekend en succesvol was, is een van de meest geliefde Vlamingen overleden. En omdat hij slechts 52 jaar oud was, kwam de schok extra hard aan…lees verder >
  • Oordeel redactie: +++++ (uitmuntend) Theo Jordaan
  • …Meer Informatie en Bestellen >

Nieuwe Muziekboek 2016

Lou Reed Biografie Howard SounesLou Reed

De definitieve Lou Reed Biografie

• Genre: biografie
  • Schrijver: Howard Sounes
  • Origineel: Lou Reed
  • Nederlandse vertaling:
  • Uitgever: Xander Uitgevers
  • Verschijnt: 18 oktober 2016
  • Omvang: 400 pagina’s (met foto’s)
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Prijs: € 22,50 / € 9,99
  • Inhoud biografie: In een directe stijl, doorspekt met levendige anekdotes, schets Sounes een aangrijpend portret van een van de meest gecompliceerde persoonlijkheden uit de geschiedenis van de popmuziek…lees verder >
  • …Meer Informatie en Bestelmogelijkheden >

Vier variaties voor cello Verhalen over de CelloVier variaties voor Cello

Uitgegeven ter gelegenheid van de Cello Biennale die in oktober 2016 in Amsterdam wordt georganiseerd

• Genre: muziekverhalen, verhalen
  • Schrijvers: Jan Brokken, Marente de Moor, Ilja Leonard Pfeijffer, Annelies Verbeke
  • Uitgever: Uitgeverij Podium
  • Verschijnt: 3 oktober 2016
  • Omvang: 128 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Prijs: € 15,00 / € 9,99
  • …Meer Informatie en Bestelinformatie >

Barry Hay Biografie Sander Donkers HayHay

Biografie van Barry Hay, de grootste rockster van Nederland

• Genre: Biografie
  • Schrijver: Sander Donkers ♂ (Nederland)
  • Uitgever: Lebowski
  • Verschijnt: 129 augustus 2016
  • Omvang: 384 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Prijs:
  • Inhoud biografie: In Hay vertelt hij openhartig over zijn leven in en buiten de spotlights, over zijn roerige jeugd, familie, zijn band met moederland India, zijn grote liefde Sandra, en uiteraard zijn rise to stardom vol seks, drugs en rock ’n roll.

Nieuwe Muziekboeken (Johnny Cash. De Biografie)Johnny Cash, De Biografie

• Genre: Muziekbiografie
  • Schrijver: Robert Hilburn
  • Uitgekomen: 2015
  • Uitgeverij: Uitgeverij Unieboek | Het Spectrum
  • Omvang: 735 pagina’s
  • Vertaler: Conny Sykora, Vera Sykora
  • Origineel: Johnny Cash: The Life
  • Jaar: 2012
  • Uitgeverij: Little, Brown and Company, New York
  • Inhoud biografie: De definitieve biografie over Johnny Cash? Waarschijnlijk wel! Wil je meer weten over één van de meeste invloedrijke Amerikaanse zangers ooit kan je niet om deze biografie heen. Gelukkig is het vuistdikke boek ook nog eens uitstekend geschreven.
  • Oordeel redactie: +++++ (uitstekend)
  • …Meer informatie en Bestelmogelijkheden >

Sam Philips Biografie van Peter GuralnickSam Philips. The Man Who Invented Rock ‘n’ Roll

• Genre: Muziekbiografie
  • Schrijver: Peter Guralnick
  • Uitgekomen: 2015
  • Uitgeverij: Little, Brown and Company
  • Nederlandse vertaling: (nog) niet
  • Zeer goede biografie van één van de belangrijkste personen die aan de oorsprong staan van de rock & roll en het ontstaan van de popmuziek, platenbaas en producer Sam Philips. De biografie is geschreven door de meester van de muziekbiografie Peter Guralnick.
  • Oordeel redactie: +++++ (uitstekend)

Elvis Costello - Trouweloze muziekTrouweloze muziek en verdwijnende inkt

• Genre: Autobiografie
  • Schrijver: Elvis Costello
  • Uitgekomen: december 2015
  • Uitgeverij: VIP
  • Origineel: Unfaithful Music and Disappearing Ink
  • Jaar: oktober 2015
  • Uitgeverij: Penguin
    Dit is het zeer goed geschreven en lezenswaardige boek van één van de beste en meest invloedrijke Engels songwriters en muzikanten van de afgelopen dertig jaar. Het boek staat vol met autobiografische verhalen en belevenissen in de muziekwereld. Een echte aanraden.
  • Oordeel redactie: +++++ (uitstekend)

John Fogerty - Fortunate SonFortunate Son, John Fogerty: My Life, My Music

• Genre: Autobiografie
  • Schrijver: John Fogerty, Jimmy McDonough
  • Uitgekomen: oktober 2015
  • Uitgeverij: Little, Brown and Company
  • Omvang: 416 pagina’s
  • Oordeel redactie: +++ (zeer goed)
  • Inhoud boek: De autobiografie van John Fogerty, zanger, oprichter en songrwriter van de beroemde Amerikaanse band Creedence Clearwater Revival.

Patti Smith - M-TrainM-Train

• Genre: Autobiografie
  • Schrijfster: Patti Smith
  • Uitgekomen: oktober 2015
  • Uitgeverij: De Geus
  • Origineel: M-Train
  • Jaar: oktober 2015
  • Uitgeverij: Knopf
  • Deel twee van de autobiografie van de Amerikaanse zangeres Patti Smith

Derksen-Pioniers-110Pioniers van de Nederpop

Samensteller en presentator: Johan Derksen
Oordeel MuzikaleOntdekkingen: +++++ (uitstekend)
Bevat: Boek, 2CD’s en 2DVD’s
Dat Johan Derksen een muziekliefhebber is mag onderhand wel algemeen bekend zijn. En in zijn, veel te weinig bekeken, zeer geslaagde serie portretten van pioniers van de Nederlandse popmuziek is dat duidelijk tot uiting gekomen. Naast de hele tv-serie van 8 afleveringen bevat deze box 2 CD’s met muziek van de pioniers en een boek met foto’s. …lees verder >

Scheers-AkkoordenDrie akkoorden en de waarheid

Muzikale levenslessen

• Auteur: Rob van Scheers
  • Oordeel redactie: +++++ (uitstekend)
  • Inhoud boek: Rob van Scheers beschrijft aan de hand van liedjes van bekende artiesten als The Beatles, Johnny Cash, Bob Dylan, Emmylou Harris, The Rolling Stones, Stromae en Talking Heads, het leven van geboorte tot dood. Hij doet dit op een meesterlijke wijze …lees verder >

Patti Smith - Just KidsJust Kids

• Schrijfster: Patti Smith
    Oordeel MuzikaleOntdekkingen: +++++ (zeer goed)
    In Just Kids beschrijft popzangeres Patti Smith haar relatie en vriendschap met de beroemde fotograaf Robert Mapplethorpe. Op indringende en aangrijpende wijze vertelt hun verhaal vanaf de eerste ontmoeting in de zomer van 1967 tot aan de dood van Robert Mapplethorpe op 9 maart 1989...lees verder >