Lutgard Mutsaers Kaz Lux Rock-adel verplicht Recensie

Lutgard Mutsaers Kaz Lux Rock-adel verplicht Recensie Waardering ★★★★

Kaz Lux wordt door velen gezien als de beste bluesrock zanger van Nederland. Hij is vooral bekend geworden als leadzanger van de legendarische Nederlandse rockband Brainbox waar hij furore maakte samen met gitarist Jan Akkerman en drummer Pierre van der Linden. Kaz Lux maakt van 1968 tot 1971 deel uit van Brainbox. Daarna bouwt Kaz Lux een solocarrière op. Hij brengt verschillende albums uit. Meestal met te weinig aandacht en succes.

Uitzondering hierop is het album Eli dat hij samen maakt met Jan Akkerman opneemt en uitgebracht wordt in 1976. Dit album is wel behoorlijk succesvol en bereikt zelfs de status van Gouden Plaat.

De biografie doet volledige recht aan een van de meest markante zangers van Nederland
Kaz Lux is zoon van Poolse ouders en groeide op in het Noord-Brabantse Oosterhout. De biografie van Lutgard Mutsears waaraan Kaz Lux zelf heeft meegewerkt vertelt het verhaal van de carrière van Kaz Lux vanaf zijn vroegste jeugd tot op de dag vandaag. Uitstekend gedocumenteerd en op prettige wijze geschreven wordt het verhaal verteld van één van de meest herkenbare blues- en rockzangers van Nederland. Het verhaal van een zelf-made muzikant die niets anders kon en wilde dan muziek maken. De biografie is verrijkt met een CD waarop vier verloren gewaande nummer staan die Kaz Lux tussen 1984 en 1986 opnam in de beroemde ICP studio van Jean-Marie Aerts die onder andere werkte met T.C. Matic, Anrno Hintjens en Urban Dance Squad. De onvolprezen uitgeverij In de Knipscheer waar jaarlijks nieuwe interessante muziekboeken verschijnen heeft ervoor gezorgd dat deze mooi vormgegeven, zeer informatieve (met complete Kaz Lux discografie) en rijk geïllustreerde biografie beschikbaar is gekomen voor de Nederlandse en Vlaamse muziekliefhebber. Lutgard Mutsaers Kaz Lux Rock-adel verplicht is gewaardeerd met ★★★★ (uitstekend).

LUTGARD MUTSAERS – KAZ LUX. ROCK-ADEL VERPLICHT
– Titel: Kaz Lux. Rock-adel verplicht
– Schrijver: Lutgard Mutsaers
– Soort boek: biografie, muziekboek (met CD)
– Uitgever: In de Knipscheer
– Verschenen: 14 november 2017
– Omvang: 164 pagina’s
– Uitgave: Paperback met CD
– Prijs: € 25,00
– Waardering: ★★★★ (uitstekend) Theo Jordaan
…Meer Informatie en Bestellen >

Lutgard Mutsaers Kaz Lux Rock-adel verplicht
Kaz Lux (1948) was 19 toen hij op een concours in Utrecht de Personality Prijs won. Anderhalf jaar later brak hij door als frontman van Brainbox (met Jan Akkerman). Zijn ‘Down Man’ verpulverde in één klap het fröbelimago van de nederbeat. De cultstatus wachtte. Dertig jaar later riep Oor hem uit tot Zanger van de Eeuw. Toen sloeg het noodlot toe. Kaz Lux Rock-adel verplicht is het grotendeels onbekende verhaal van de selfmade muzikant die naar de top werd gecatapulteerd, afknapte, en zichzelf opnieuw uitvond als alternatieve singer-songwriter met een omvangrijk maar obscuur oeuvre. Naar aanleiding van het verhaal van Kaz Lux over zijn samenwerking met Jean-Marie Aerts (1951, Zeebrugge), is Lutgard Mutsaers op zoek gegaan naar de opnamen die zijn gemaakt in de ICP-Studios in Brussel en destijds door omstandigheden niet zijn uitgebracht. In 2017 maakten Lux en Aerts samen de selectie van 4 nummers voor de historische bonus-cd bij dit boek: Head Up, Tracks, Don’t Try Her, Comin’. In België is Jean-Marie Aerts vooral bekend als gitarist en producer van T.C. Matic en Arno Hintjens, in Nederland vooral als producer van Urban Dance Squad. In ‘Kaz Lux Rock-adel verplicht’ is een complete discografie opgenomen van alle opnamen van Kaz Lux.

Bijpassende Boeken en Informatie
Nieuwe Muziekboeken Overzicht