Rutger Vahl George Baker Biografie Recensie ∗∗∗

Rutger Vahl George Baker Biografie recensie waardering Nu weet ik het zeker, ik hou van George Baker. Op 2 november 2018 is bij Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar de George Baker biografie van Rutger Vahl Nu weet ik het zeker, ik hou van George Baker verschenen.

Rutger Vahl George Baker Biografie Recensie

George Baker is één van de allersuccesvolste Nederlandse popmuzikanten ooit. Vooral in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw verkocht hij miljoenen platen. Bovendien scoorde hij een aantal wereldhits waarvan Little Green Bag (1969) en Una Paloma Blanca (1975) zonder twijfel de bekendste zijn. Ondanks de vele fans die George Baker over de gehele wereld heeft gehad, is er, volgens Rutger Vahl, veel te weinig serieuze aandacht geweest voor Hans Bouwens, zoals zijn echte naam luidt. Met de goed geschreven biografie Nu weet ik het zeker, ik hou van George Baker is hij erin geslaagd om hierin verandering te brengen.

Fascinerende levensgeschiedenis

Of je nu houdt van zijn muziek of niet, de levensgeschiedenis van George Baker is sowieso interessant. Hij werd op 8 december geboren zoon van een Italiaanse soldaat die tijdens de Tweede Wereldoorlog in Hoorn tewerk was gesteld. Al voor zijn geboorte was zijn vader spoorloos verdwenen. Of hij is gedood of terug is gegaan naar Italië zonder een bericht achter te laten is nooit opgehelderd. Alhoewel er wel pogingen zijn ondernomen om dit te achterhalen. Recent nog door het tv-programma Andere Tijden.

George Baker groeit op zonder vader. Zijn opa en oma, de laatste een overtuigd communiste, hebben een levenslange invloed op hem. Na op jonge leeftijd de school te hebben verlaten, gaat hij aan de slag als arbeider. Echter de muziek is voor hem zeer belangrijk. Na in een soulband te hebben gespeeld, maakt hij zijn eerste plaatje Little Green Bag. Verrassend genoeg en door een aantal toevalligheden wordt het een wereldhit. Dit is het begin van een lange carrière in de muziek die tot op de dag van vandaag voortduurt.

Evenwichtig en verhelderend potret van een muziekfenomeen

Vooral in de jaren zeventig van de vorige eeuw van George Baker uiterst succesvol. Mede door de begeleiding van de Volendamse manager Jaap Buijs, groeide hij uit tot een van de meest succesvolle artiesten uit deze periode. Van zijn muziek houd je of je haat het. Vooral de zogenaamde serieuze muziekpers moest lang niets van George Baker hebben. Met deze biografie wil Rutger Vahl aantonen dat het feit dat er nauwelijks serieuze aandacht voor George Baker was, onterecht is. Ook streeft hij een herwaardering van zijn muziek na. Vooral dat laatste lukt niet helemaal. Weliswaar toont Rutger Vahl aan dat de teksten vaak meer inhoud hebben dan in eersre instantie lijkt. Bovendien spreekt uit sommige van de liedteksten een sociale betrokkenheid en bewogenheid, zonder twijfel nog ingegeven door zijn communistische oma. Maar dat de liedteksten hier en daar tenenkrommend zijn weerlegt hij niet.

Destalniettemin is Rutger Vahl met zijn George Baker biografie er wel in geslaagd een mooi geschreven en interessant portret te schrijven. Zijn biografie is evenwichtig en verhelderend en zorgt voor een mooi en genuanceerd beeld van één van de grootste Nederlandse muziekfenomenen. De Rutger Vahl George Baker biografie Nu weet ik het zeker, ik hou van George Baker gewaardeerd met ∗∗∗∗∗ (zeer goed).

Recensie van Theo Jordaan

Rutger Vahl – Nu weet ik het zeker, ik hou van George Baker

Nederlands succesvolste popartiest en de smaakpolitie